perjantai 23. kesäkuuta 2017

Raparperijuoma kesän juhliin

Sain ihanaiselta ystävältäni vinkin tehdä tätä makeaa ja kauniin väristä raparperijuomaa... todellinen menestys pikku juhlassamme. Tämä juoma kelpasi niin lapsille kuin aikuisillekin. Ja mikä ihaninta juoma oli helppo ja yksinkertainen tehdä. Juomaa voi laimentaa kivennäisvedellä, jotta siitä saa kevyemmän ja koristella esim. mintulla.

Teimme tupla-annoksen ja seuraavalla kerralla taidan laittaa sokeria paljon vähemmän.

Ohje, jonka siis tuplasin: 
1 l raparperin varsia paloina
2,5 dl sokeria
3 luomu sitruunaa
2 l vettä

Pese raparperien varret ja pilko ne kattilaan. Mittaa sokeri päälle. Pese sitruunat ja raasta yhden sitruunan kuoret kattilaan ja purista kaikista sitruunoista mehu myös kattilaan.  Kiehauta vesi ja kaada raparperien päälle. Hämmennä, kunnes sokeri on sulanut liemeen. Anna jäähtyä kolme tuntia.

Siivilöi mehu pulloihin ja laita jääkaappiin viilenemään.




tiistai 6. kesäkuuta 2017

Nokkospestopasta

Villiyrttikokeilut jatkuvat nokkospestopastalla. Peston tekeminen onnistui kokkailusta innostuneelta koululaiselta. Annoin ohjeeksi käydä keräämässä nokkosia reilusti, ryöpätä ne ja tehdä pesto lähettämäni ohjeen perusteella. Pastan sekaan oli myös keitetty parsakaalia.

Ihana valkosipulin tuoksu tuli minua ovella vastaan, kun tulin töistä. Itse pesto on kuitenkin miedon makuinen, sopi minulle. Helppo ja nopea arkiruoka. 

Nokkonen on erittäinen ravintopitoinen eli oikea tehoyrtti: mm. kalsiumia on enemmän kuin maidossa, C-vitamiinia enemmän kuin applarissa ja rautaa enemmän kuin pinaatissa. Muutamia reseptejä olen tallettanut talteen ja ehkä seuraavaksi kokeilen nokkospizzaa. :)




lauantai 20. toukokuuta 2017

Tuoreet ja maukkaat yrtit


Tuoreet yrtit ovat kauniita, mutta myös antavat ihanan, aromikkaan maun ruokaan. Reseptikokeiluissani usein on mukana jotain tuoreyrttiä. Kesäisen värinen mausteinen maissikeitto sai kaverikseen tuoretta timjamia.

Kunhan kiireet hieman hellittävät ajattelin istuttaa yrttejä terassille ruukkuihin tai tehdä pihalle pienen yrttimaan. Näin jokainen ruoka kesällä saa tuoretta lisämakua. Ajatuksen on istuttaa ainakin minttua, korianteria ja timjamia, ehkä myös salviaa ja ruohosipulia.



Olen yrittänyt perehtyä myös villiyrtteihin ja meidän pihalta löytyy ainakin nokkosta, vuohenputkea ja voikukkaa. Villiyrteistä olen toistaiseksi käyttänyt nokkosta. Napsin pieniä nokkosenalkuja ja tein ihanan levitteen leivän väliin. Nokkeset pitää muistaa ryöpätä, sitten sekaan pieni loraus omenaviinietikkaa, oliiviöljyä, suolaa ja mustapippuria sekä lopuksi raejuustoa. Annoin tekeytyä puolipäivää ja laitoin paahtoleivän väliin. Toimii!



tiistai 2. toukokuuta 2017

Lehtikaali-papukeitto

Soppa365 sivuston kautta olen löytänyt monta hyvää reseptiä ja tätä maukasta voimakeittoa olen tehnyt jo kahdesti. Resepti löytyy täältä (click).

Keitossa minua viehättävät raaka-aineet ja varsinkin liemi, jossa maistuu samanaikaisesti maapähkinävoi, sitruuna ja inkivääri. Makuyhdistelmänä jotain erilaista, mihin on keitoissa tottunut.

Ensimmäisellä kerralla laitoin keittoon mukaan seitä, eli keitto muuntui kalakeitoksi. Ja nyt toisella kerralla keittoa tehdessäni laitoin perunaa ja pilkoin mukaan yhden chilin. Toimii!


torstai 13. huhtikuuta 2017

Juustopasta, gluteeniton

"Ai, meillä on taas eksoottiset ruokaviikot", totesi neiti. Uusia reseptejä on niin kiva kokeilla ja tätä Käsespätzie pastaherkkua halusin ehdottomasti kokeilla, kun reseptin huomasin Soppa 365 sivustolla. Tässä linkki reseptiin.

Karamellisoitu sipuli, valkoviinipohjainen juustokastike ja voissa kuumennettu salvia... hienostunut makuyhdistelmä. Meillä tykättiin! Perhe on ihanan ennakkoluuloton näille äidin reseptikokeiluille. Seuraavaksi taas perus kotiruokaa muutaman päivä... ja toiveena kasvis- ja kalaruokia, siispä etsimään uusia reseptejä. :)



sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Gluteeniton, paras riistapasta

Viikonloppuisin pitkien pyörälenkkien jälkeen oivallista tankkausruokaa on pasta hyvän kastikkeen kanssa. Kokeiluvuorossa tänään oli Hanna G.n blogista löytyvä - Paras poropasta (click). Meillä poro vaihtui riistaan eli saksanhirveen. Ja pastana oli gluteenitonta maissispagettia.

Uusia reseptejä on hauska testata, aina voi löytyä uusi kestosuosikki resepti... luulen nimittäin, että tämä meidän versio - Paras riistapasta - on uusi potentiaalinen kestosuosikki "Tehdään tätä uudestaan" kommentin perusteella. 




lauantai 1. huhtikuuta 2017

Levypizzaa (gluteeniton) Pizzariumista

Ihastuin Pizzarium-ravintolan levypizzapaloihin... ihanaa, kun voi ostaa vain yhden palan pizzaa ja valikoima vitriinin takana on mitä laajin. Päätöksen teko oli vaikeaa, olisin voinut ottaa palan jokaista lajia... lopulta päädyin herkkusieni tomaatti-pizzapalaan, maku ja pizzapalan koko olivat sopiva kauppakeskusreissun huikopalaksi.

Ihastuttavaa oli myös, että saimme levypizzaa myös gluteenittomana, ostimme muutaman palan myös kotiin tuotavaksi. Kotiinkuljetuspussi oli mitä ihastuttavin käsinkirjoitetulla paisto-ohjeella pussin kyljessä.

Hienoa Pizzarium-ravitolassa oli myös palvelu, tiskin takana oli ihanan kärsivällinen ja suosituksia antava myyjä. Suosittelen käymään, kun pizzahammasta kolottaa!





keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Parhaita raaka-aineita juuri nyt

"Trenditietoiset aloittavat nyt aamunsa isolla lasillisella sitruunalla maustettua vettä." tai "Sitruunaveden juonnin suuret hyödyt", otsikoivat somekanavat ja meillä sitruunan kulutus on kasvanut eksponentiaalisesti. On mukavaa hörppiä hiljalleen isosta lasista sitruunavettä... toiveena ne hyödylliset terveysvaikutukset kuten kirkas iho ja sairauksien torjuminen.

Avokadoja meillä viipaloidaan ahkerasti leivän päällä, ripaus mustapippuria ja makuelämys on valmis... koko perheen suosikki. Avokadossa on paljon proteiinia, joten hyvää ravintoa urheilijalle.

Ylläri suosikki on lehtiselleri, niin monen inhokki. Olen löytänyt kaupasta suht' makeaa lehtiselleriä, jota on mukavaa rouskuttaa... ja välillä dipata hummusta mukaan. Kuvan lehtiselleri on jo paremmat päivänsä nähnyt, joten uuden nipun ostoon pian...



lauantai 18. maaliskuuta 2017

Massamancurrykalaa ja riisinuudeleita


Sovelsin vegereseptiä ja quornkuutioiden (mitä lie ovat) sijaan käytin pakasteseikuutioita... lopputukoksena maukas kastike riisinuudeleiden kanssa. Aluksi epäilin kastikkeen olevan liian tulinen, mutta tulisuus olikin just sopiva lastenkin makuun.

Kastikkeen valmistin näin: lisäsin massamancurrytahnaa kaksi ruokalusikallista pannulla lämmenneen kookosöljyn sekaan. Seuraavaksi lisäsin sekaan sulaneet seikuutiot ja 2 dl kookosmaitoa. Kypsyttelin noin 5 minuuttia miedolla lämmöllä. Lisäsin lopuksi sekaan pilkotun paprikan ja tuoretta pinaattia. Annoksen koristelimme lisämäällä cashewpähkinöitä, kevätsipulia ja korianteria. 

Tätä kevyttä ruokaa teemme toistekin ja mikä parasta, se maistui kaikille!




sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Viherkasveilla sisustaminen


Tunnustan heti, etten ole ns. viherpeukalo ja innostus viherkasveihin on vuosien aikana hiipunut, en vain ole saanut niitä pysymään hengissä. Alimmin kuva palmuvehka on ollut meillä jo vuosia ja se on ollut super helppohoitoinen. Altakastelevaruukku on ollut pelastus, kunhan nyt joskus olen muistanut laittaa ruukkuun vettä. Nyt vaihdoin sille uuden mullan ruukkuun ja pyyhin pölyt pois lehdiltä. Myös pojan huoneessa oleskeleva kaktus tuli nyt istutettua ruukkuunsa.

Uusi hankita on muorinkukka, ostimme myös jukkapalmun sekä traakkipuun, kaikki söpön pikkuisia. Kiva, kun on talossa taas viherkasveja... voisin niitä muutaman vielä lisää hankkia, kun vauhtiin pääsin. Ja kieltämättä viherkasvit elävöittävät sistusta.





maanantai 27. helmikuuta 2017

Porkkanafritterit

Viikon, kun on syönyt pastaa eri muodoissa ja kastikkeilla niin reseptivinkkejä selaillessa porkkanaraastepihvit tuntuivat ihanan kevyeltä vaihtoehdolta sunnuntain lämpimäksi ruuaksi.

Alkuperäisessä ohjeessa on 500 g raastettua porkkanaa ja 2 cm:n pala inkivääriä, mutta minä raastoin sekaan vielä palsternakkaa (mun yksi lemppari juures). Raasteen sekaan kaksi kananmunaa ja 2 rkl jauhoja, sekä suolaa ja mustapippuria. Paistamiseen käytetään öljyä. 

Kermaviilikastike toimii kivasti näiden fritterien kanssa. Maustoin kermaviilin sitruunapippurilla, yrttisuolalla ja tuoreella tillillä... niin nam! Lisukkeena voi olla salattia tai kuten meillä ihan vaan keitettyä perunaa.




perjantai 24. helmikuuta 2017

Hiihtolomalla

Loman viimeisenä päivänä meidän perheestä vain yksi jaksoi lähteä rinteeseen ja pitkä päivä laskijalle tuleekin, kun suunnitelmissa on laskea koko ilta, aina yhteentoista asti. Samainen kaveri on laskenut kuusi päivää ja viettänyt rinteessä aikaa päivittäin noin työpäivän verran.

Meidän muiden oli tarkoitus lähteä patikoimaan, mutta suuntasimmekin lääkäriin ja Kuusamon apteekkiin hakemaan antibioottikuuri korvatulehdukseen. 

Pieni kävelylenkki kuitenkin tehtiin ylös Ruka-kylään ja paluumatkalla pysähdyimme seuraamaan Pakkas-Grillauksen MM-kisoja Talvijärvellä sekä jääkarusellin tekoa. 

Huomenna alkaa pitkä kotimatka... vaikka lomalla on kiva olla niin on se ihanaa palata kotiin!



 

lauantai 4. helmikuuta 2017

Nachovuokaa, guacamolea ja tomaattisalsaa

Meidän perheen viikkonlopun herkkuruokaa on natchovuoka... teen itse lisukkeeksi guacamolen ja tomaattisalsan. Tällä hetkellä avokadot ovat edullisia ja jotta saan varmasti sopivan kypsiä yksilöitä pidän avokadoja muutaman päivän huoneenlämmössä.

Usein, siis aina tätä herkkuruokaa tulee syötyä ihan liikaa, mutta onneksi lenkilläkin tulee käytyä useasti viikolla. En varsinaisesti tee lupauksia uudelle vuodelle, mutta tavoitteeksi olen laittanut itselleni liikkua vähintään neljä tuntia viikossa, tämä ei pidä sisällään hyötyliikuntaa. Olen usean vuoden pistänyt liikuntasuoritukset Heiaheia-sovellukseen ja on hauskaa seurata, miten paljon tulee vuodessa liikuttua ja mikä laji on liikuttanut eniten. Viime vuonna se oli ehdottomasti pyöräily. Viime vuonna kokonais tuntimäärä kuitenkin putosi 18 tuntia... mutta tänä vuonna olisi tavoitteena tehdä uusi ennätys. Ja hyvinhän tuota tuntisaldoa olen jo kerryttänyt...



sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Juicing

Alun innostuksen jälkeen teen vihermehuja epäsäännöllisesti... mehustelen, kun näen super houkuttelevan kuvan ja listan raaka-aineista. Tässä punaisessa mehussa on yksi punajuuri, neljä porkkanaa, yksi verigreippi ja yksi sitruuna... huikean kauniin värinen mehu, maku saa vivahteita greipistä ja punajuuri tuo vaahdon juoman päälle.

Vaikka juoma ei tule suomalaisesta virvoketehtaasta niin julisteen värimaailma ja viesti super-marja-juomasta toimii hyvin taustalla. Jokaisella juoman raaka-aineella on oma tehtävänsä;  mm. sitruuna laittaa kuona-aineet liikkeelle ja hidastaa kehon ikääntymisprosesseja, greippi sisältää paljon C-vitamiinia ja punajuuri elvyttää aineenvaihduntaa, edistää kuona-aineiden ja myrkkyjen poistoa elimistöstä, lievittää kipuja ja tulehduksia.



lauantai 14. tammikuuta 2017

Buddha bowl

Hauska nimi tällä kasvisruoka-annoksella, mitä tein tänään perheelle lounaaksi. Jos tuntuu liian kevyeltä pelkkä kasvisruoka niin lisukkeeksi voi myös paistaa kanansuikaleita, ja minähän paistoin varuksi. :) Bataatti ja kvinoa kyllä täyttää vatsan aika pian, joten kasvisversionakin tämä on tuhti. Itsetehty satay-kastike on ehdoton kruunu annokselle (reseptin kuvassa kastike näyttää enemmän tahnalta, minulla kastikkeesta tuli juoksevaa), maku on ihan törkeen hyvää... ja mikä parasta perhe tykkäsi äidin kasviruokakokeilusta.  
 
Uusi tuttavuus raaka-aineena oli kvinoa, mikä on gluteenitonta ja sopii meidän perheelle. Hyvin neutraalin makuinen, joten voisin ajatella käyttää sitä ruokaisemmissa salaateissa.
 
Resepti tähän buddha bowl:iin löytyy Soppa365 sivustolta (click)



tiistai 3. tammikuuta 2017

Uunipuuro kokonaisista kauraryyneistä

Gluteenitonta ruokavaliota pakosta noudattava voi useimmiten käyttää puhdasta kauraa. Meillä siis syödään kaurapuuroa viikottain ja tänään kotitoimistopäivänä laitoin kokonaisista kauraryyneistä uunipuuroa. Haudutin puuroa kaksi tuntia uunissa... minulle puuro maistui puolukan kanssa, neidille mustikkakeiton kanssa. Muille perheenjäsenille puuroa ei riittänytkään. :)
 
Olen vasta muutama vuosi sitten oppinut pitämään kaurapuurosta ja nykyisin jopa kaipaan sitä aamupalaksi puolukan kanssa. Niin se maku kehittyy aikuisellakin.