lauantai 18. maaliskuuta 2017

Massamancurrykalaa ja riisinuudeleita


Sovelsin vegereseptiä ja quornkuutioiden (mitä lie ovat) sijaan käytin pakasteseikuutioita... lopputukoksena maukas kastike riisinuudeleiden kanssa. Aluksi epäilin kastikkeen olevan liian tulinen, mutta tulisuus olikin just sopiva lastenkin makuun.

Kastikkeen valmistin näin: lisäsin massamancurrytahnaa kaksi ruokalusikallista pannulla lämmenneen kookosöljyn sekaan. Seuraavaksi lisäsin sekaan sulaneet seikuutiot ja 2 dl kookosmaitoa. Kypsyttelin noin 5 minuuttia miedolla lämmöllä. Lisäsin lopuksi sekaan pilkotun paprikan ja tuoretta pinaattia. Annoksen koristelimme lisämäällä cashewpähkinöitä, kevätsipulia ja korianteria. 

Tätä kevyttä ruokaa teemme toistekin ja mikä parasta, se maistui kaikille!




sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Viherkasveilla sisustaminen


Tunnustan heti, etten ole ns. viherpeukalo ja innostus viherkasveihin on vuosien aikana hiipunut, en vain ole saanut niitä pysymään hengissä. Alimmin kuva palmuvehka on ollut meillä jo vuosia ja se on ollut super helppohoitoinen. Altakastelevaruukku on ollut pelastus, kunhan nyt joskus olen muistanut laittaa ruukkuun vettä. Nyt vaihdoin sille uuden mullan ruukkuun ja pyyhin pölyt pois lehdiltä. Myös pojan huoneessa oleskeleva kaktus tuli nyt istutettua ruukkuunsa.

Uusi hankita on muorinkukka, ostimme myös jukkapalmun sekä traakkipuun, kaikki söpön pikkuisia. Kiva, kun on talossa taas viherkasveja... voisin niitä muutaman vielä lisää hankkia, kun vauhtiin pääsin. Ja kieltämättä viherkasvit elävöittävät sistusta.





maanantai 27. helmikuuta 2017

Porkkanafritterit

Viikon, kun on syönyt pastaa eri muodoissa ja kastikkeilla niin reseptivinkkejä selaillessa porkkanaraastepihvit tuntuivat ihanan kevyeltä vaihtoehdolta sunnuntain lämpimäksi ruuaksi.

Alkuperäisessä ohjeessa on 500 g raastettua porkkanaa ja 2 cm:n pala inkivääriä, mutta minä raastoin sekaan vielä palsternakkaa (mun yksi lemppari juures). Raasteen sekaan kaksi kananmunaa ja 2 rkl jauhoja, sekä suolaa ja mustapippuria. Paistamiseen käytetään öljyä. 

Kermaviilikastike toimii kivasti näiden fritterien kanssa. Maustoin kermaviilin sitruunapippurilla, yrttisuolalla ja tuoreella tillillä... niin nam! Lisukkeena voi olla salattia tai kuten meillä ihan vaan keitettyä perunaa.




perjantai 24. helmikuuta 2017

Hiihtolomalla

Loman viimeisenä päivänä meidän perheestä vain yksi jaksoi lähteä rinteeseen ja pitkä päivä laskijalle tuleekin, kun suunnitelmissa on laskea koko ilta, aina yhteentoista asti. Samainen kaveri on laskenut kuusi päivää ja viettänyt rinteessä aikaa päivittäin noin työpäivän verran.

Meidän muiden oli tarkoitus lähteä patikoimaan, mutta suuntasimmekin lääkäriin ja Kuusamon apteekkiin hakemaan antibioottikuuri korvatulehdukseen. 

Pieni kävelylenkki kuitenkin tehtiin ylös Ruka-kylään ja paluumatkalla pysähdyimme seuraamaan Pakkas-Grillauksen MM-kisoja Talvijärvellä sekä jääkarusellin tekoa. 

Huomenna alkaa pitkä kotimatka... vaikka lomalla on kiva olla niin on se ihanaa palata kotiin!



 

lauantai 4. helmikuuta 2017

Nachovuokaa, guacamolea ja tomaattisalsaa

Meidän perheen viikkonlopun herkkuruokaa on natchovuoka... teen itse lisukkeeksi guacamolen ja tomaattisalsan. Tällä hetkellä avokadot ovat edullisia ja jotta saan varmasti sopivan kypsiä yksilöitä pidän avokadoja muutaman päivän huoneenlämmössä.

Usein, siis aina tätä herkkuruokaa tulee syötyä ihan liikaa, mutta onneksi lenkilläkin tulee käytyä useasti viikolla. En varsinaisesti tee lupauksia uudelle vuodelle, mutta tavoitteeksi olen laittanut itselleni liikkua vähintään neljä tuntia viikossa, tämä ei pidä sisällään hyötyliikuntaa. Olen usean vuoden pistänyt liikuntasuoritukset Heiaheia-sovellukseen ja on hauskaa seurata, miten paljon tulee vuodessa liikuttua ja mikä laji on liikuttanut eniten. Viime vuonna se oli ehdottomasti pyöräily. Viime vuonna kokonais tuntimäärä kuitenkin putosi 18 tuntia... mutta tänä vuonna olisi tavoitteena tehdä uusi ennätys. Ja hyvinhän tuota tuntisaldoa olen jo kerryttänyt...



sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Juicing

Alun innostuksen jälkeen teen vihermehuja epäsäännöllisesti... mehustelen, kun näen super houkuttelevan kuvan ja listan raaka-aineista. Tässä punaisessa mehussa on yksi punajuuri, neljä porkkanaa, yksi verigreippi ja yksi sitruuna... huikean kauniin värinen mehu, maku saa vivahteita greipistä ja punajuuri tuo vaahdon juoman päälle.

Vaikka juoma ei tule suomalaisesta virvoketehtaasta niin julisteen värimaailma ja viesti super-marja-juomasta toimii hyvin taustalla. Jokaisella juoman raaka-aineella on oma tehtävänsä;  mm. sitruuna laittaa kuona-aineet liikkeelle ja hidastaa kehon ikääntymisprosesseja, greippi sisältää paljon C-vitamiinia ja punajuuri elvyttää aineenvaihduntaa, edistää kuona-aineiden ja myrkkyjen poistoa elimistöstä, lievittää kipuja ja tulehduksia.



lauantai 14. tammikuuta 2017

Buddha bowl

Hauska nimi tällä kasvisruoka-annoksella, mitä tein tänään perheelle lounaaksi. Jos tuntuu liian kevyeltä pelkkä kasvisruoka niin lisukkeeksi voi myös paistaa kanansuikaleita, ja minähän paistoin varuksi. :) Bataatti ja kvinoa kyllä täyttää vatsan aika pian, joten kasvisversionakin tämä on tuhti. Itsetehty satay-kastike on ehdoton kruunu annokselle (reseptin kuvassa kastike näyttää enemmän tahnalta, minulla kastikkeesta tuli juoksevaa), maku on ihan törkeen hyvää... ja mikä parasta perhe tykkäsi äidin kasviruokakokeilusta.  
 
Uusi tuttavuus raaka-aineena oli kvinoa, mikä on gluteenitonta ja sopii meidän perheelle. Hyvin neutraalin makuinen, joten voisin ajatella käyttää sitä ruokaisemmissa salaateissa.
 
Resepti tähän buddha bowl:iin löytyy Soppa365 sivustolta (click)